Food, Geen categorie

FOOD – Hoe gezond zijn blauwe (bos)bessen?

Vorige week ging ik met mijn vriend wandelen in het bos en hebben we een heleboel bosbessen geplukt! Ik wist al wel dat bosbessen gezond waren maar waarom en wat precies wist ik niet. Ik heb hier even wat wetenschappelijke research naar gedaan en het leek me wel leuk om daar voor jullie een artikel over te schrijven :)

Bosbessen worden vaak verward met blauwe bessen, maar er zit wel degelijk verschil tussen. Blauwe bessen zijn veel groter dan bosbessen en smaken ook anders. De bosbes smaakt meer zoeter. Ook is de bosbes van binnen paars en geeft dus ook paars sap af, terwijl de blauwe bes van binnen doorzichtig is. Ze behoren echter wel allebei tot de heidefamilie (Ericaceae) en daardoor zijn veel gezondheidseffecten hetzelfde. Ook worden bosbessen en blauwe bessen in het Engels eigenlijk allebei blueberries genoemd, daardoor is het in onderzoeken soms lastig te achterhalen wat ze nu precies bedoelen. Daarom gaan de punten hieronder dus eigenlijk over beide, blauwe bosbessen en blauwe bessen.

Zeer veel antioxidanten

Bosbessen zijn zeer rijk aan anti-oxidanten en dan vooral aan het anti-oxidant anthocyaan, die tevens voor de blauw/paarse kleur van de bessen zorgen. Anthocyaan heeft een gezondheidsbevorderend effect, net als de andere anti-oxidanten die in de bessen zitten (1). Anti-oxidanten gaan namelijk de vorming van vrije radicalen tegen. Vrije radicalen worden gezien als belangrijke veroorzakers van verouderingsprocessen, kanker en hart- en vaatziekten (2). Anti-oxidanten werken zo dus ontstekingsremmend, cholesterolverlagend en beschermen tegen verschillende ziektes zoals kanker, Alzheimer, hart- en vaatziekten etc. De bosbes zou de hoogste concentratie anti-oxidanten van alle soorten fruit en groentes bevatten, dus een zeer gezonde keuze!

Rijk aan vitamines en mineralen

Blauwe bessen bevatten veel vitamines en mineralen. Hieronder kun je de voedingswaarde van de blauwe bosbes per 100 gram zien (3).

Blauwe bosbessen bevatten zeer veel vitamine C (ook een anti-oxidant!), maar ook vitamine A (goed voor huid en ogen), vitamine B en K. Door de hoge concentratie vitamine A zouden bosbessen nachtblindheid tegen kunnen gaan. Ook bevatten ze veel belangrijke mineralen zoals ijzer en magnesium, en ook veel vezels. Bij het eten van bessen krijg je dus in ieder geval een heleboel gezonde stoffen binnen!

Minder kans op diabetes type 2

Uit onderzoek blijkt dat de anthocyaninen (zie punt 1) in blauwe bessen ook een gunstige werking hebben op insulinesensitiviteit en de glucosestofwisseling, waardoor het dus een antidiabetisch effect heeft (4).  In een onderzoek dat ik heb bekeken, werden 187.382 (!) proefpersonen gevolgd en daarbij werd gekeken naar hun fruitinname en het ontwikkelen van diabetes type 2. Uiteindelijk bleek dat per 3 porties fruit per week, mensen minder kans hadden op diabetes type 2. Maar dit verschilde wel sterk per type fruit en bij bosbessen was die kans echt veel minder in vergelijking met andere fruitsoorten (5).

Minder oxidatieve stress en spierschade na zware training

Na een zeer intensieve training krijgt je spierweefsel te maken met oxidatieve stress en ontstekingen/spierschade. Blauwe bessen kunnen deze oxidatieve stress en ontstekingen verminderen, waardoor je sneller herstelt na een training.

Een voorbeeld hiervan is een onderzoek met sporters, waarbij de ene groep 6 weken zijn normale dieet en training volgde. De andere groep deed dit ook, maar deze kregen gedurende deze 6 weken elke dag 250 gram bosbessen extra. Aan het eind van het onderzoek moesten alle deelnemers een intensieve training afleggen waarvan men wist dat er oxidatieve stress en ontstekingen in het lichaam op zouden treden. Bij de resultaten bleek dat de oxidatieve stress bij de groep die geen bessen at flink was gestegen en bij de groep die wel blauwe bessen at beduidend minder was. Ook bleek dat de groep die geen bessen at, veel minder anti-oxidanten activiteit had dan de groep die dit wel at. Hieruit bleek dus dat dagelijks blauwe bessen eten de oxidatieve stress en ontstekingen vermindert en dus kan helpen bij het herstel na een intensieve training (6).

Vertraging van het verouderingsproces

Blauwe bessen vertragen het verouderingsproces en dit komt doordat de bes ons lichaam beschermt tegen oxidatieve stress, waar ik het in het vorige punt ook al over had. Oxidatieve stress heeft bepaalde gevolgen, waardoor het mede-verantwoordelijk is voor veroudering en de aftakeling van ons lichaam. De blauwe bes vermindert de oxidatieve stress en gaat daarmee dus ook het verouderingsproces tegen.

Bloeddruk verlagen 

Hypertensie (hoge bloeddruk) en metabole ziekten zijn negatieve gezondheidseffecten waarmee vooral de kans op obesitas wordt vergroot. De vele anthocyaninen die in de blauwe bosbes zitten, zouden naast hun anti-oxidant werking ook gunstige effecten hebben om de hypertensie tegen te gaan, en daarmee de kans op obesitas (7)(8).

Strakke, jonge huid

Ik heb al een aantal keer anthocytaninen genoemd, zij geven de kleur aan de bessen en zorgen tevens voor veel positieve effecten. Deze stof stimuleert ook de collageenproductie. Collageen is een natuurlijke stof die je huid jong en elastisch houdt. Een hogere productie collageen betekent dus een strakkere huid (9)!

Het is denk ik wel duidelijk dat blauwe (bos)bessen dus echt enorm gezond zijn. Ze zijn ontzettend rijk aan voedingstoffen en anti-oxidanten en vooral daardoor werken ze gezondheidsbevorderend en beschermen ze tegen vele ziekten. Naast dat ze zo gezond zijn, smaken ze ook nog eens erg lekker. Ze zijn een beetje zoetig en zijn daarom prima los te eten, maar je kunt ze ook in je yoghurt doen of er een lekkere smoothie van maken. Genoeg mogelijkheden met deze gezonde bessen dus!

Eet jij wel eens blauwe (bos)bessen? En hoe eet je ze dan? :)

Wat je misschien ook leuk vindt!

12 thoughts on “FOOD – Hoe gezond zijn blauwe (bos)bessen?

  1. Blauwe bessen zijn heerlijk! En gezond zijn ze zeker zeg. Ik wist nog niet alles van wat je hier boven hebt geschreven. Weer wat geleerd! :) Vind het alleen zo jammer dat ze belachelijk duur zijn. Uit de diepvries vind ik ze niet zo heel lekker helaas. :(

    1. Ja klopt ze zijn inderdaad erg duur als je ze gewoon in de supermarkt koopt! Daarom waren we ook blij met het doosje vol dat we geplukt hadden, gratis en voor niets haha :)

  2. Ik heb ze wel eens uit de diepvries geprobeerd maar dat vond ik raar en niet lekker smaken maar nu ik dit lees ga ik ze wel even leren eten haha misschien eens niet uit de vriezer te proberen!

    1. Oh ik heb ze nog nooit uit de diepvries gehad, jammer dat ze dan zo anders smaken zeg! Maar gewoon ‘vers’ smaken ze echt heel lekker dus ik zou dat zeker eens proberen :)

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *